Club Amarones resor – frågor och svar

Kläder – vad ska man ta på sig?
Är alla ”vinexperter” som följer med på resan?
Kan jag köpa vin på vingårdarna?
Hur många resedeltagare är det?
Kommer vi att ha tid för egna aktivieter eller ska jag stanna några extra dagar?
Vad ingår i priset?
Vilket språk sker guidning på?
Kan en resa bli inställd?
Resegaranti
Vad gäller om mitt flyg blir försenat eller ställs in på grund av strejk, snökaos, askmoln och andra oförutsedda händelser?
Reseförsäkring
Din hälsa
Pass och visum

Kläder – vad ska man ta på sig?
Under dagarna och vid vingårdsbesöken: Vi rekommenderar vardagliga, avslappnade och bekväma kläder. Vi rekommenderar att du har bekväma skor som passar för kortare promenader på vingården även vid lättare regn. Vinkällarna kan vara ganska sval, även mitt i sommaren, så ta gärna med dig en varm tröja även om vädret är strålande sol.

Vid middagar under kvällarna: Det finns ingen särskild ’dress code’ utan till exempel byxor och skjorta med tröja eller kavaj passar fint.

Är alla ”vinexperter” som följer med på resan?
Nej, våra resor har normalt en blandad grupp med allt från nybörjare till erfarna vinkonnässörer. Det krävs inga speciella förkunskaper. De flesta som följer med på våra resor vill lära sig mer om vin , få chans att prova några av regionens absolut bästa viner, uppleva fantastiska miljöer och gastronomiska möten.

Kan jag köpa vin på vingårdarna?
Ja, det går bra att handla vin direkt på de gårdar vi besöker. För resenärer som reser med flyg och som har begränsad möjlighet att ta hem viner så finns möjlighet att skicka upp inhandlat vin med gemensam transport till Sverige.

Hur många resedeltagare är det?
De flesta av våra resor har mellan 15 till 25 deltagare. Vi vill inte ha större grupper än 30 deltagare.

Kommer vi att ha tid för egna aktivieter eller ska jag stanna några extra dagar?
I reseprogammet framgår när och hur mycket tid som finns tid för egna aktiviter. Alla våra resor inkluderar lite tid för att vila upp sig vid poolen / läsa bok eller vandra på kring vingården eller vårt boende. Det är också vanligt att några resenärer anländer en eller två dagar tidigare eller stannar extra dagar för att på egen hand utforska området vidare. Resenären ansvarar då för att boka boende och eventuell bil och extra transporter utöver de som ingår i reseprogrammet.

Vad ingår i priset?
Det som ingår och om något inte ingår i priset så finns det alltid angivet i reseprogrammet. För de flesta resor ser det ut så här:
• Resan börjar och slutar på flygplatsen vid destinationen enligt rekommenderat flyg.
• Transport i en komfortabel turistbuss
• Boende på Bed & Breakfast eller hotell
• Alla vinprovningar
• Alla måltider ingår (frukost, lunch, middag) om så inte specifikt framgått av programmet att det är någon måltid inte ingår.
• Reseledning och vinguidning.

Vad ingår inte:
• Din resa till utgångspunkten för resan (t.ex. flyg till Milano eller Barcelona)
• Eventuella måltider som enligt reseprogrammet specifikt angetts att det inte ingår.

Vilket språk sker guidning på?
Guidning sker på svenska och engelska. Hos de flesta producenter guidar producenten själv på engelska eller med hjälp av tolk som då översätter till engelska.

Kan en resa bli inställd?
Ja, en resa kan bli inställd pga för få deltagare. Vi har hittills aldrig ställt in någon resa. I samband med att vi meddelar resenärer att boka flyg bekräftar vi om resan blir av eller inte.

Resegaranti
Bolaget Italy By Wine AB med org. nr. 556860-0257 har ställt resegaranti hos kammarkollegiet http://www.kammarkollegiet.se/travel-guarantee/sv/details/5636
Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. För mer information gå in på www.kammarkollegiet.se eller ring Kammarkollegiet på 08 700 08 00.

Vad gäller om mitt flyg blir försenat eller ställs in på grund av strejk, snökaos, askmoln och andra oförutsedda händelser?
Det normala för våra resor är att det är resenärens ansvar att ta sig till det land där resan genomförs, Italien eller Spanien. Italy By Wine AB garanterar endast den resa och de tjänster resenären bokat och betalat för till Italy By Wine. Avbruten eller inställd resa som beror på kunden är inte något som ersätts av resegarantin. Italy By Wine AB har alltså inte något ansvar för eventuella avbrott/inställning av flygresan, utifrån resegarantireglerna.

Reseförsäkring
Italy By Wine AB säljer inte reseförsäkring. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att ordna med en reseförsäkring. Många hemförsäkringar har reseförsäkring inkluderat.
Se till att du har en fullgod reseförsäkring och ta med det Europeiska Sjukförsäkringskortet som ger rätt till sjukvård i EU/EES-länder. Det beställs genom Försäkringskassan.

Din hälsa
Italy By Wine AB tar inget ansvar för om resan inte kan genomföras på grund av skador, sjukdom eller otillräcklig fysisk kapacitet.

Resedokument
Krav på pass, identitetshandlingar och visum varierar på din nationalitet. Om du är osäker på vad som gäller för dig så rekommenderar att du kontaktar destinationslandets ambassad i ditt hemland för att få klarhet i dessa villkor. Vi rekommenderar också att du även kontrollerar att pass har tillräcklig giltighetstid.
Mer information finns att läsa på http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Vad-EU-gor/Schengen-och-fri-rorlighet-for-personer/